RSS

residents of 5sc1

residents of 5sc1
a few persons missing

mencegah kemungkaran..

salam..
sebelom saya nak berkongsi cito nga korang malam nih..amat suka citalah saya untuk mengemukakan satu hadis yang boleh dikira kita dah teramat biasa sepanjang kita hidop nih..insyaAllah..

Hadis riwayat Abu Said Al-Khudri ra.:
Dari Thariq bin Syihab ra. ia berkata: Orang yang pertama berkhutbah pada hari raya sebelum salat Ied adalah Marwan. Ada seseorang yang berdiri mengatakan: Salat Ied itu sebelum khutbah. Marwan menjawab: Telah ditinggalkan apa yang ada di sana. Abu Said berkata: Orang ini benar-benar telah melaksanakan kewajibannya. Aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda: Barang siapa di antara kalian melihat kemungkaran (hal yang keji, buruk), maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Jika tidak mampu, maka dengan lisannya. Kalau tidak sanggup, maka dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah iman


kesahnye begini..
pada 11112009 pkol 2030,kat main hall UTP,budop foundation second trisem,yakni batch aku,masok hall nak pekso programming.first time a nih kira jawab programming cara manual..biasa terus masuk DC++.neves plek plak ase.ye a .nak gne format mane entah nak jawab programming nih..maen tules je jawapan ar tuh.Alahamdulillah,dengan diri aku yang berapa prepare tuh,bleh la gak menjawab dengan jayanya..soalan basic la kalu kire..tak complex cam dalam lab..kalo lab...fuh!!memang pusing anak mata a pikir gano nak wak programme dio.lebih2 ag nested if statement..bertindih2..last2 salah..kene buat balik...adoh.

ok2..sambong balik cito..
aku masok la duduk kat mejo...blo stat test tuh..dalam 15minit lepas tuh la..aku pon dengar soro ore becakap..aku pusing2.upe2nye bdak sebelah aku nih yang bersuara..slow ja.tapi bleh dengar dgn clear gak la..bdak foriegner.mula2 aku ingat dia tengah pikir..takot2 jenis orang yang auditory ke..tapi lame2 cam pelik plak..
macam die dok tengah cakap ngan orang sebelah die.bdak foriegner gak..adoh!!patot la!diorang dok share jawapan..YA ALLAH!memang menguji keimanan btol la..dah la kuat..mengganggu btol orang dok tengah pikir nih..kejap lepas tuh..bdak depan kawan die panggil tutor,cakap yang bdak tepi aku tgh cakap..pastu keno warning>sekali.pastuh senyap jap.Then die SAMBUNG LAGI!!memang nak marah la..satu2 die cakap jawapan die kat kawan die tuh..tau la nak tolong kawan.tapi takkan la sampai sume soalan pon die nak bg jawapan..sampai kan aku dengar jawapan die..ish!!!benci tol la..masa nak abis tuh,aku dah tak tahan..
nak report a nih..sebab memang dengar jelas la die bgtau jawapan die..masa aku buat keputusan nak angkat tangan tuh...memang amatla neves..dan pecyalah yang aku amat teragak2 nak angkat tangan n report.Dah la masa tuh akku tak siap ag salin..da siap jawab.juz nak kemaskan.
tapi,tutor tuh tak nampak aku angkat tangan..memang lepas tuh aku menulis dengan ketarnya la..aku wonder..apasal la aku neves sangat..berdosakah tindakan yang aku nak buat tuh??dp pon kan..nk cegah kemungkaran tuh..
adoh la..
huhu..
papepon..memang die telepas la..masa second warning..die cakap die tengah pikir.memang pro la..tak nampak gelabah lansung..uish3

papepom korang..jangan la kita contohi bdop tuh..n aku br sedar yang nak mencegah kemungkaran bukan senang..biarpon menda tuh bukanla menda yang amat serius pom.tapi aku still tak dapat buat dengan yakinnye..MasyaAllah..mohon YA ALLAH, kurniakan kami kekuatan untok mencegah kemungakaran yang berlaku di hadapan kami..kalau tidak berdaya kami dengan lisan mahupon tangan..jangan lah kami juga turut terbabit dengan kemungkaran itu..campakkan benci dalam hati kami kepada kemungkaran itu..
insyaALLAH!
[]
][
[]rindu korang!!

0 reply???: